دختران نوجوان مبتلا به دیابت نوع1، درک منفی تری درباره ی بیماری خود نسبت به پسران دارند

 12 ژوئیه 2016- دختران نوجوان مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به پسران نوجوان درک منفی تری از بیماری دیابت خود دارند. محققان بیمارستان دانشگاه Osloدر نروژ می گویند: یک رویکرد درمانی متناسب با جنیست باید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در نظر گرفته شود.

در این تحقیق 105 فرد مذکر و مونث در فاصله ی سنی 12 تا 20 سال که به دیابت نوع 1 مبتلا بودند  شرکت داشتند. هدف این مطالعه بررسی موانع روانی برای دستیابی به درمان بهینه با انسولین نظیر  ادراک بیمار گونه یا استراتژیهای مقابله ای بود.

محققان بویژه  بر تفاوت جنسیتی و نوع درمان تمرکز کردند: 60 درصد از افراد شرکت کننده تحت درمان  با پمپ انسولین و 34 درصد با قلم انسولین  بودند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه ای را تکمیل کنند. همچنین اطلاعات بالینی دیابت از اداره ی ثبت  دیابت نروژ در مورد  این افراد جمع آوری شد. در پرسشنامه ی مختصر ادراک  بیماری، دختران نمره ی بالاتری را کسب  کردند، این بدان معناست  که ادراک آنها در مورد  بیماری بطور قابل توجهی منفی تر از پسران است.

 همچنین دختران نگرانی بیشتری در مورد انسولین نسبت به پسران داشتند. افرادیکه از قلم انسولین  استفاده می کردند دیدگاه منفی تری به کنترل درمان نسبت به  افراد تحت درمان با پمپ انسولین داشتند.

با این حال، تفاوتی  بین دختران و پسران  در مورد  درک  ضرورت  درمان  با انسولین  وجود نداشت.

با وجود اینکه دختران در کل نگرانی بیشتری در مورد انسولین و شرایط بیمارشان داشتند اما از نظر  استراتژهای مقابله ی مثبت با اجتماعی بودن و حل مشکلات خانواده  بمراتب دارای نمرات بالاتری بودند.

محققان می گویند: رسیدگی به جنبه های روانی این بیماری یک مکمل بالینی بسیار مهم برای درمانهای استاندارد جسمی دیابت نوع 1 است. آنها می گویند: تفاوت های جنسیتی در اقدامات روانی نشان می دهد  که به روشهای درمانی متناسب با جنسیت برای مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع 1 نیاز داریم.  نتایج این تحقیقات  در مجله ی BMJ Open Diabetes &Careمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/adolescent-girls-with-type-1-diabetes-have-worse-perception-of-condition-than-boys-93785365.html